RTÜK’ten Exxen’e ‘Konuşanlar’ cezası

Exxen ’in ‘Konuşanlar ’ programı RTÜK toplantısında ele alındı. RTÜK ’cilt yapılan yazılmış açıklamaya tarafından, Türk toplumunun temeli olan ailenin fertlerinin de dahil edildiği ve cinsiyetçi unsurlar da içeren çok sayıdaki küfür ve argo kelimelerin ekranlara yansıtılmasının yayıncılık ilkelerine aykırı olduğu kanaatine varıldı.

Kitle iletişim araçlarında sıkça duyulan küfürbaz/küfür kullanımının vakit içerisinde bireyler kadar kanıksanabileceği ve meşrulaşabileceği sonucuna varan Üstteki Komite üyeleri, 6112 sayılı Kanunda bulunan, ‘Yayınlama hizmetleri, Toplumun ulusal ve manevi değerlerine, genel ahlaka ve ailenin korunması ilkesine tutarsız olamaz. ’ ve ‘Türkçenin, özellikleri ve kuralları bozulmadan içten, hoş ve kavranabilir şekilde kullanılmasını sağlamak zorundadır; dilin düzeysiz, kaba ve küfürbaz kullanımına yer verilemez. ’ hükümlerinin ihlal edildiği gerekçesiyle Exxen ’e idari para cezası ve katalogdan tümdengelim müeyyidesi uyguladı.

NETFLİX ’E PARA CEZASI

Lisanslama süreçleri biten dijital platformları denetlemeye hız veren RTÜK, son toplantısında Netflix ’te yayınlanan İspanyol yapımı bir filmi de ele aldı. Laf konusu filmin eşcinselliğin, ensest ilişkilerin ve çiftler arası benzeşen değiştirmenin yoğun olarak işlendiği bir kurgu üzerine inşa edildiğini belirleyen Üst Komite, bu durumun toplumun manevi değerlerine ve genel ahlaka aykırı olduğu gerekçesiyle yapımın yer aldığı Netflix ’e yönetimsel para cezası ve katalogdan çıkarma cezası verdi.

FOX ’A ‘YASAKLANMIŞ ELMA ’ MÜEYYİDESİ

FOX ’da yayımlanan ‘Yasak Elma ’ dizisi hakkında hazırlanan uzman raporu da Üstteki Kurulun masasındaydı. Dizideki sahnelerde geçen ‘İki tane iyi arkadaş varmış böyle birbirlerinin evine girip çıkan cinsten, birisi diğerinin kocasıyla birlikteymiş.

Hayır güya dünyada birincil defa böyle bir şey oluyormuş gibi konuşuluyor da. Günümüzde cümbür cemaat yapıyor. ’, ‘Hem cümbür cemaat beni ‘metres ’ ilan ediyor fakat karşımdaki adam ne ailesini ne karısını düşünüyor ’ şeklindeki diyaloglar ayrıntısıyla incelendi.

Gayrimeşru ilişkilerin ‘davet ’ adı altında masumane gösterildiğini, toplumsal manada negatif bir kavram olan ‘metres ’ kelimesinin normalleştirildiğini, hatta çocuğun olduğu bir sahnede kullanıldığını, aile kavramıyla ilgili negatif şakalar yapıldığını, aldatılan kadınların ufak düşürüldüğünü, Türk toplumunun genel ahlak kavramı ve ulusal-manevi değerleriyle bağdaşmayacak değişik ifadelerin izleyicilere aktarıldığını tespit eden RTÜK, dizinin aile mefhumunun kapsadığı değerlerin erozyona uğramasına ve aile üyelerinin birbirlerine yönelik negatif davranışlarının toplum tarafından kanıksanarak topluma zarar verici nitelikte olduğuna karar vererek yayıncı kuruluşa idari para cezası yaptırımı uyguladı.

HALK TV ’YE İKİ AYRI YAPTIRIM

Halk Müziği TV ’nin birincil dosyası ‘Açıkça ’ programına ilişkindi. Programda konuklar aralarında geçen ‘Bakın hainlik aranıyorsa, ihanet aranıyorsa ihanet burada. Şunu sana karşılayan sana bunu veren bu rejime, Cumhuriyete, üstelik onun anayasasına kadar görevlendirildiğin halde o anayasayı ihlal ederek, laiklik ilkesi doğrultusunda ödev yapman gerekirken laikliği alaşağı edip her fırsatta onu yok etmeye çalışırken bu ülkenin anayasal düzenine ihanet ediyorsunuz. ’ şeklindeki ifadelerle Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş ’a yönelik yapılan açıklamaların kamusal yükümlülük anlayışı ile bağdaşmadığı, yayınlama esnasında kullanılan bu ifadelerin içten, kişi ve kurumları zedeleyecek nitelikte olduğu kanaatiyle Halk TV ’ye idari para cezası yaptırımı uygulandı. ‘İki Açıklama ’ isimli programı da görüşen Üst Komite, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli hakkında eleştiri sınırlarını aşan açıklamalardan nedeniyle Ahali TV ’ye yönetimsel para cezası verdi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan ’a yönelik yine eleştiri sınırlarını aşan ifadelerin kullanıldığı Tele 1 ’in ‘Demokrasi Arenası ’ programı da Üst Kurul toplantısında yaptırıma uğradı.

DMAX ’A SİGARA CEZASI

Kanalın ‘Valiz Savaşları ’ isimli belgeselinde hiçbir tedbir alınmadan sigara içme ve duman görüntülerinin ekrana getirildiğini belirleyen RTÜK, yayıncı DMAX ’a da idari para cezası uyguladı.  (DHA)

Yorum yapın

SMM Panel PDF Kitap indir